Mindful eating

Jag har börjat med mindful eating. Mindful eating är inte en diet utan ett förhållningssätt till mat och ätande. Tanken är att man ska bli medveten om sitt ätande, lära sig lyssna på kroppen och göra aktiva och genomtänkta val (tror jag).
 
Såhär skriver Elin Borg i sin bok Mindful eating, om dieter:
"Du lär dig alltså styra dina kroppsliga behov genom att koppla bort dem. Istället försöker du följa din mentala planering. Du styr alltså din hunger genom att inte lyssna på den, istället kör du över den. Och vad tror du händer då? Tror du att din hunger försvinner? Tror du att sundhet handlar om att inte lyssna på sin kropp?"
 
Hon lyfter också fram att genom att ägna sig med mindful eating så kommer jag få en kroppsform som är idealisk och sund för mig.
 
Så.. Här står jag med hennes bok och ska ge det en tokmegaärlig chans! Men visst rullar skepsisen in som den alltid gör. För varför känns det som att om min kropp fick bestämma skulle jag väga tvåhundrafemtio kilo? Hur ska lyssnandet på en kropp som brukar säga "Ät allt du kommer över eller dö!" göra mig sund? Men fine! Tjejen har ju varit regionsansvarig för AB-kontakt och verkar ha erfarenhet av skruvade matrelationer. Så hon vet nog vad hon pratar om. Och boken var billig och kom med gratis ljudfiler och grejer. Känns ju inte som om hon bara kan vara ute efter att tjäna pengar då. I will try!
 
Boken är upplagd som en sexveckorskurs. Första veckan har snart gått och jag har börjat föra dagbok över varför jag äter och göra kropps-skanningsövningar. Jag har skrivit kompensation så många gånger att jag nu har börjat förkorta det till bara komp. Hon har en app man kan köpa men den finns inte till android så jag har laddat ner en annan dagbok att skriva i. Det går ganska bra men ibland glömmer jag skriva.
 
Vi får väl se hur detta går!
 
Allmänt | |
#1 - - Anna Ling:

hej Zabina!

Hur går det med med din blogg och mindful eating?

/Anna

Svar: Hej! Det gick inget vidare faktiskt.. livet kom i vägen. Får väl skriva om det. =)
Zabina Gyllensten

#2 - - Anna Ling:

Det ser jag fram emot! /Anna

Upp